Kanaler och verktyg du behöver som småföretagare för att lyckas online

Oavsett om du driver en online business eller bara vill utöka din digitala närvaro har vi tips för hur du lyckas online som småföretagare.

Hemsida, blogg och SEO – sökmotoroptimering

En hemsida är bra att ha som företagare även om du har en Facebooksida eller ett Instagramkonto eller någon annan social kanal. En hemsida kan alla besöka utan att ha ett konto och genom att se till så att du har ett bra innehåll och gärna en blogg som uppdateras med nytt innehåll regelbundet har du goda chanser att locka till dig kunder som ger dig konverteringar.

Ännu bättre är det om du kan arbeta med SEO – sökmotoroptimering för ditt innehåll. Då har du större chans att hamna på första sidan i sökresultaten på Google och gärna de tre första placeringarna för det är dessa som driver stora mängder trafik till din hemsida.

WordPress

Använd helst inte de färdiga hemsidespaket som finns då dessa kan vara begränsade för hur du kan arbeta med SEO men även att det i vissa fall inte går att flytta din hemsida om du skulle få behov av det. Ett gratis verktyg är WordPress och vi menar då den varianten där du själv eller med extern hjälp sätter upp en egen hemsida på ett eget webbhotell.

WordPress är mycket enkelt att jobba med själv med färdiga teman samtidigt som det finns väldigt många frilansare att anlita för hjälp med anpassningar.

Sociala medier

Det finns många sociala kanaler du kan använda för ditt företag men för att lyckas och göra det bra behöver du välja ut ett fåtal som du har tid att engagera dig i. Ta reda på vilka sociala medier som din målgrupp använder sig av och koncentrera dig på en eller två av dem. Se till att ha en komplett profil och bra texter som beskriver ditt företag. Posta nytt material regelbundet, gilla och kommentera på andras konton och var snabb med att svara på kommentarer.

Genom att bygga upp ditt varumärke i sociala medier får du väldigt bra marknadsföring för ditt företag.

Bildbanker och bildhantering

Du behöver någon form av bilder på din hemsida, blogg, i sociala medier, annonser och annan marknadsföring. Det bästa är om du kan använda egna bilder men är du ingen vidare fotograf får du antingen anlita en fotograf eller använda någon av alla de gratis bildbanker som finns online.

Tre riktigt bra bildbanker för fina högupplösta bilder där du gratis kan använda bilderna i kommersiellt syfte är:

  • Unsplash
  • Pexels
  • Pixabay

För att få bilderna i rätt storlek både för dimensioner men även i minnesstorlek och om du vill lägga på en text i bilden behöver du ett verktyg för bildhantering. Kan du använda Photoshop så är det ett mycket bra verktyg. Ett annat bra verktyg som är gratis är Gimp för både enklare och mer avancerad bildhantering.

Vill du komprimera bilder till så liten minnesstorlek som möjligt rekommenderar vi Tinyjpg som är ett gratis onlineverktyg. För att få till snygga annonser med text på bilden är Cava ett fantastiskt verktyg som du kan använda till många ändamål även till trycksaker. Den finns både gratis och i en betalversion till en väldigt låg kostnad.

Statistik

Om du inte mäter vad det är du får ut av dina insatser online så vet du inte heller hur du ska förbättra din taktik och vilken strategi som är mest lönsam.

Använder du sociala medier bör du ha företagskonto för då får du tillgång till statistik så att du ser vilket innehåll som engagerar och som du bör satsa mer på.

För din hemsida och blogg använder du Google Analytics och Google Search Console så att du kan följa hur trafiken ökar eller minskar, vilka sidor som är populära, vilka frågor som dina besökare hittar dig på och vad som leder till konvertering.